Şimdiki Zaman


Cümleye şimdiki zaman anlamı vermek için fiilin -te haline imasu ve formları eklenir.

Olumlu - resmi


kaku: yazmak (1.grup fiil)
-te hali: kaite
Ima tegami wo kaite imasu: Şimdi mektup yazıyorum (yazmaktayım).

yomu: okumak (1.grup fiil)
-te hali: yonde
Sono sakka no hon wo yonde imasu: O yazarın kitabını okuyorum.

neru: uyumak (2.grup fiil)
-te hali: nete
Neko wa hako no naka de nete imasu: Kedi kutunun içinde uyuyor.

suru: yapmak (3.grup fiil)
-te hali: shite
Seito wa shukudai wo shite imasu: Öğrenci ödev yapıyor.

Olumsuz - resmi


Olumlu cümledeki imasu yardımcı fiili imasen'e çevrilir.

kaku
-te hali: kaite
Ima tegami wo kaite imasen: Şu anda mektup yazmıyorum.

shiru: bilmek (1.grup fiil)
-te hali: shitte
Sono sakka wo shitte imasen: O yazarı bilmiyorum.

oboemasu: hatırlamak (2.grup fiil)
-te hali: oboete
Sono uta wo oboete imasen: O şarkıyı hatırlamıyorum.

suru: yapmak (3.grup fiil)
-te hali: shite
Seito wa shukudai wo shite imasen: Öğrenci ödev yapmıyor.

Olumlu - günlük


Resmi cümle düzeninde imasu yardımcı fiilinin günlük formu olan "iru" kullanılır.

kaku
-te hali: kaite
Ima tegami wo kaite iru: Şimdi mektup yazıyorum.

yomu
-te hali: yonde
Sono sakka no hon wo yonde iru: O yazarın kitabını okuyorum.

neru
-te hali: nete
Neko wa hako no naka de nete iru: Kedi kutunun içinde uyuyor.

suru
-te hali: shite
Seito wa shukudai wo shite iru: Öğrenci ödev yapıyor.

Olumsuz - günlük


Resmi cümle düzeninde olumsuz imasen'in günlük formu "inai" kullanılır.

kaku
-te hali: kaite
Ima tegami wo kaite inai: Şu anda mektup yazmıyorum.

shiru
-te hali: shitte
Sono sakka wo shitte inai: O yazarı bilmiyorum.

oboemasu
-te hali: oboete
Sono uta wo oboete inai: O şarkıyı hatırlamıyorum.

suru
-te hali: shite
Seito wa shukudai wo shite inai: Öğrenci ödev yapmıyor.


Şimdiki zaman çekiminin Türkçe'de olmayan bir hali daha bulunmaktadır. Devam eden bir eylem değil ancak bir eylemin sonucu olarak devam eden bir etki söz konusu ise "-te imasu" çekimi kullanılır.

aku: açılmak
-te hali: aite
Mado ga aite imasu: Pencere açık. (Daha önce bir şekilde açılmış, şu anda açık durmakta)

iku: gitmek
-te hali: itte
Sato-san wa Nihon ni itte imasu: Sato-san Japonya'da (bulunuyor). (Daha önce gitmiş ve hala Japonya'da bulunmakta)

yaseru: zayıflamak, kilo kaybetmek
-te hali: yasete
Kono onna wa yasete imasu: Bu kadın zayıf. (Daha önce kilo kaybetmiş ve hala zayıf)